tisdag 27 oktober 2009

Mitt möte med Vasilij Besedin, politisk kapten på U 137.

För 28 år sedan, 28 oktober 1981, gick U 137 på grund i Karlskrona skärgård.
12 år senare, 1993, besökte Vasilij Besedin med sin dotter Skara Sommarland, jag var då vd för Skara Sommarland. Jag var ansvarig för hans veckolånga besök, Besedin skulle visa runt i ubåten som låg på Sommarland, en ubåt av samma modell som den som gick på grund i Karlskrona som Bert K hade köpt in till Sommarland.
Jag körde Besedin till Karlskrona för ett reportage samt hans medverkan i TV-laget i fotboll. Det Vasilij Besedin, politisk kapten på U 137 skriver i sin bok,
Inifrån U 137, som kommer ut på onsdag, om att U 137 bar kärnvapen det berättade han för mig 1993, kan inte säga att det är en nyhet för mig.
Gomorron Sverige, SVT, hade ett nyhetsinslag om denna händelse i morse.
Det var ett intressant möte med en person som stod i händelsernas centrum 12 år tidigare och vad som skulle kunde hänt i Karlskrona skärgård. Kaptenen i rysk pälsmössa som stod i tornet o förhandlade var Vasilij Besedin.
Gåvor från Besedin påminner om vårt möte i Skara 1993.

Inga kommentarer: