onsdag 12 augusti 2009

Rapport om 30 km vid Marks skolor.


Resultat av hastighetsmätning vid skolorna i Västsverige presenteras idag av NTF. Som vanligt kommer resultatet av mätningarna inte vara en trevlig läsning. Vid många av Marks skolor kör över 50 % för fort ända upp till 76 % för fort vid Öxabäcksskolan gäller även vid Gullbergsskolan i Örby.
Vad gör man, jo att uppmana eleverna till varsamhet, bära reflexväst vid den mörka tiden på dygnet samt få bilisterna att inse hålla hastigheten. Jag skulle vilja se varje vecka i Markbladet annons om att hålla hastigheten vid våra skolor och även uppmana att bära reflexer och reflexväst.
Bilisterna efterlever alltså inte att hålla hastigheten, 30 km vid skolorna.

Riksdagen kommer att snart få ett förslag till lagändring på sitt bord som gäller 30 km när man passerar skolskjutsbuss när denna har stannat. Att bli påkörd av bil som håller 30 km innebär ofta att ett barn inte förolyckas, men så klart kan det inträffa.
MEN svåra skador kan mycket väl uppstå. När vi ser NTF rapport undrar jag hur bilisterna kommer att hålla 30 km. Kommer 70 % eller mer att köra fortare förbi skolskjutsen? Jag anser att detta förslag som kommer från Vägverket ger en falsk säkerhet. Jag hoppas att Infrastrukturministern Åsa Torstensson och riksdagen har mer kunskap om detta problem.
Jag har i flera år kämpat för stopplikt vid stillastående skolskjuts, och kommer att fortsätta med detta.
Sven-Olof Carlsson
Ordförande för NTF väst.

Inga kommentarer: